torsdag 15. mai 2014

Pollensesongens utfordringer og medisiner.


Nå nærmer det seg sommer. Føler jeg bare venter og venter. I påvente av den, har man den beryktede pollensesongen. Mange blir skikkelig tette og er mindre glad i denne årstida.

Jeg har vært plaget med det i mange år ( ca 23 år), men i de seinere årene har jeg bare pøst på med allergimedisiner, i tillegg til at jeg nå tror jeg har funnet akkurat de typene som fungerer for meg.

Gjennom en ganske lang "pollenkarriere" har jeg prøvd mye forskjellig. Begynte med zyrtec de første årene og det fungerte egentlig greit, til jeg begynte å bli plaget med kiling i halsen og hoste. Har prøvd loratandin, polaramin, aerius og en til som jeg dessverre ikke husker navnet på. Det er kun aerius som har tatt knekken på den verste kilingen og irritasjonen i halsen. I tillegg bruker jeg bronkyl brusetabletter ved behov, hvis det ikke gir seg.

Tar en allergitablett hver dag hele året, pga andre allergier også, men litt før pollensesongen starter, pleier jeg å trappe opp til to om dagen. En morgen og en kveld. I tillegg har man jo en liten jungel av valgmuligheter når det gjelder nesespray. Her også har jeg vært innom litt forskjellig. Har prøvd lomudal, nasonex, livostin og rhinocort turbuhaler.
Synes nesten ikke disse ga meg noe effekt overhodet. Til jeg prøvde rhinocort/budesonid nesespray. Den tok knekken på det verste. Litt symptomer har man da innimellom, men overhodet ikke noe å bry seg om. Livostin øyedråper gjør også nytten for min del. Det bruker jeg hver morgen og ved behov. Har det alltid med meg i lomma eller veska. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar