mandag 21. april 2014

Pulsklokke som hjelp i aktivitetsavpasningen?

Dette tipset snappet jeg opp fra facebook og div. linker til andre blogger. Fant ut, etter å ha lest litt om det, at dette er noe jeg virkelig må teste ut. Kanskje det gjør det enklere å holde seg innenfor 70%. Dersom man passer på å ikke ha for høy puls, men få et pip som varsler om at en må sette meg ned/ta det med ro, blir det også kanskje mer synlig for folk rundt.

I tillegg fant jeg en utregningsmetode for kvinner, for å fine ut makspuls:
Maks puls = 206 - (80% av alderen din).
Eksempel med en 30-åring: 206 (-0,80 x 30) = 206 - 24 = 182.

Dersom man deler makspulsen på 2, så får man en ca. indikasjon på pulsen man ikke bør overskride etter hva jeg har forstått. Den anaerobe terskelen. En annen måte å finne det ut på er jo å teste det ut i praksis og prøve og feile litt, for å se hvor høyt man kan gå uten at det får konsekvenser av betydning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar