torsdag 11. desember 2014

Jaaaaaada, det gååååår sååååå braaaaa....

Overskriften er et uttrykk som har satt seg fast i meg. Hørt det noen ganger og tenkte at det passet bra som overskrift på dette innlegget. Jeg og ei venninne har pleid å si dette til hverandre litt humoristisk til stadighet og i årevis.

Jeg er medlem på mange sider som har med ME å gjøre, i tillegg til div. nyhetsbrev som også er relatert til sykdommen. Derfor ramler det inn mailer til stadighet og nyhetsoppdateringer på facebook ol.

I dag kjente jeg, når jeg skulle kikke på noe fra en av sidene på facebook, at nei, dette orker jeg ikke i dag. Har fått den følelsen flere ganger i det siste. Veit ikke hva det kommer av. Kjenner at jeg nesten blir sliten i hodet bare av å se en "klagestatus" til, eller noen som lurer på alt mellom himmel og jord, som kanskje akkurat har fått diagnosen eller er usikker på hva som feiler dem.

Disse sidene er jo bl.a til for at man skal kunne få ut frustrasjoner og kunne spørre om ting, så det er overhodet ingen kritikk til det. Jeg har vært der selv jeg. Det er så utrolig viktig å ha disse sidene for de som virkelig trenger det og har 1000 spm ifht sykdommen, symptomer, fremtidsutsikter ol. Er så utrolig glad jeg hadde muligheten til å finne frem til mye av dette selv, da jeg satt der som et spm tegn og ikke forstod denne "nye verdenen" av smerter, energiløshet, ekstremt søvnbehov, tåkehode osv.

Kjente bare at for meg personlig er det som om jeg er litt mettet på det hele. Føler på mange måter at det jeg nå leser er litt gammelt nytt og orker ikke bruke energien på å lese noe jeg synes jeg har hørt før.

Tror også dette har en sammenheng med at jeg på en måte har gått litt inn i meg selv i det siste. Med det mener jeg at jeg prøver å dytte negative ting vekk og fokusere på det som er positivt istedet. Man føler seg så mye bedre når man får det til.

Det at man rett og slett er i live, at jeg har to herlige og friske jenter, en snill mann, hus, hjem og familie. En hund som er overlykkelig hver gang man kommer inn døra. Klarer oss greit økonomisk, har det man trenger av klær og alltid mat i kjøleskapet. Barna kan være med på det de vil av fritidsaktiviteter og vi får som regel til å ta oss en sydentur i året +++.


F,eks: Som jeg var inne på i et tidligere innlegg her. Desember er på mange måter en travel tid, med avslutninger i skole og barnehage, julebord sesong med jobb for både meg og mannen, julegaver skal handles inn, hus må vaskes og pyntes, stressede folk rundt omkring, fullt av folk på kjøpesentrene, baking osv...

Snur man det hele om litt og tar sine forholdsregler, som jeg føler vi har gjort i år, så blir ting så mye mer positivt og hyggelig.

Altså: Avslutninger er hyggelig fordi man får se sine små håpefulle fremføre sanger ol. og er kjempestolt og fornøyd over hva de selv presterer. Det er et høydepunkt for dem å ha oss foreldre med, så da ødelegger vi ikke det, med å sutre og klage. Får heller legge seg på sofaen så fort barna er i seng den kvelden og heller la andre ting vente.

Julebord er sosialt og kjempehyggelig. Med kolleger som stiller opp og ordner istand for at man skal ha en hyggelig kveld og man får luftet seg ut av huset, som er sunt for det aller fleste. Så sant man ikke er veldig dårlig selvfølgelig.

Handle julegaver litt og litt i god tid i forveien, så trenger man ikke engang tenke på det når desember kommer. I tillegg slipper man å bruke opp det man får ekstra utbetalt denne mnd på julegaver. Dermed går man også klar av fulle kjøpesentre med stressede mennesker som lett kan påvirke enn til å bli stresset selv. Sånn er ihvertfall jeg. Lett påvirkelig og føler jeg nesten får litt klaustrofobi av for mye folk rundt meg. I tillegg slipper man å stå lenge i kø, som er helt grusomt for min del. Da har jeg mest lyst til å svime av og man føler seg varm og utilpass og i det hele tatt....Dersom jeg må avgårde en tur, tar jeg det på dagtid når ikke jeg jobber, slik at jeg kan tusle rundt i ro og mak.

I år har jeg også som sagt begynt å små vaske og pynte mye tidligere, slik at det føles mer som kos og hygge, enn stress.

Dette gir meg litt mer å gå på og jeg har mer å gi ifht. mine nærmeste føler jeg.

Så nå kan jeg slappe av på sofaen imellom slagene istedenfor å benytte tiden for meg selv til julegavehandel.

Føler jeg gjentar meg selv en god del og skriver en del av de samme tingene i noen av innleggene mine. Dere får bare bære over med meg, for orker ikke bruke for mye tid på å lese igjennom alt. Derfor blir det som det blir. Sånn rett fra "idebanken".

Hadde ingen passende bilder å putte inn her nå, som ikke jeg allerede har brukt, så det får bli noen små sitater funnet på nett denne gangen.

I morgen tenkte jeg at jeg skulle se om jeg orker å lage lussekatter, så kanskje jeg knipser resultatet hvis jeg husker det....Time will show. Man veit aldri hva morgendagen bringer.

Dagens negative:
* Vondt i ryggen.

Dagens positive:
* Stekte grønnsaker, biffstrimler og nudler til middag.
* Norge spiller kamp i håndball EM i kveld.
* Slappe av i sofakroken.
* Får muligens overnattingsbesøk av ei venninne i dag.
* Luciafeiring i bhg til minste snuppa i morgen tidlig. Kos.
* Tid for meg selv til å slappe av på dagen i dag. Gir meg en herlig ro.





3 kommentarer:

  1. Kjenner meg godt igjen,,,alt til sin tid liksom ..:) ..i en periode sugde jeg også til meg all informasjon jeg kom over...
    Man må så absolutt fokusere på det som faktisk er bra..og selv om nivået er laaaangt under slik det var før..er det jo heldigvis ting å glede seg over nå også :)
    Jeg leser bloggen din uansett jeg ..om det er "klaging" eller "skryting"..hehe..Kos dere i førjulstida <3

    SvarSlett
  2. Kunne ikke sagt det bedre selv, Kristin.
    Når diagnosen er ny har man behov for å suge til seg informasjon, men når man har levd med det noen år, er man liksom mettet.
    Men om det er noen som spør meg om råd eller veiledning er jeg ikke uvillig til å dele av mine erfaringer. Vi må bare alle være klar over at alle opplever sin diagnose og situasjon forskjellig, selv om alle har mange fellestrekk.
    Det er alltid en trøst å snakke med noen i tilnærmet samme situasjon.....
    Takk til deg, Kristin.. for alle våre "syptoms-chatter" <3

    SvarSlett
  3. Tusen takk for hyggelige kommentarer. Skriver lett fra levra jeg, så: it is what it is ;-)

    SvarSlett