lørdag 13. desember 2014

Arild Bergs kontroversielle påstander om ME. Artikkel fra VG.

I går leste jeg en artikkel i vg om Arild Berg, som sier han er ekspert på ME, fordi han selv har hatt det i 12 år. Dette får meg til å reagere litt. Å påstå at man er ekspert på en sykdom med så utrolig store individuelle forskjeller virker noe rart for meg. Ja han er nok ekspert på seg selv og hvordan hans kropp fungerer med det. Det skal jeg ikke si noe på. Og han har helt sikkert plukket opp og lært veldig mye om det, etter å ha vært hos så mange som over 100 forskjellige behandlere, i forskjellige land. Men vi er alle satt sammen forskjellige og selv om vi har veldig mange fellestrekk, så er de individuelle forskjellene store og dagsformen for mange, like uforutsigbar som sykdommen i seg selv.

Han har møtt andre ME pasienter som han har hjulpet å bli friske, men er flere av oss han IKKE har møtt. Noen poeng har han. F.eks. at mange av oss har vanskeligheter med å si nei, tar oss vann over hodet osv. Jeg sitter likevel igjen med en tanke om at man da i løpet av sykdomsperioden etter å ha lært arbeids avpasning og energiøkonomisering, burde blitt friskere?? Eller?

En annen ting som også får meg til å stusse er, hvordan han har vært istand til å reise så mye rundt i verden til så mange behandlere, hvis han har/hadde ME... Jeg skal ikke betvile diagnosen han har fått satt på Haukeland, for jeg er ingen lege, men jeg tillater meg å si at ut ifra artikkelen kan det for meg like mye høres ut som han har vært skikkelig utbrent. Det blir isåfall noe annet.

Også er det dette med stressfaktoren.

Legen Vegard Bruun Wyller la tidligere i år frem resultater fra et studie som gikk ut på å behandle 60 ME pasienter med medisinen klonidin i 8 uker. Klonidin hadde effekt på stressresponsen, senket adrenalinnivået og hemmet også betennelsen i kroppen til ME pasientene, MEN hadde INGEN positiv effekt på pasientenes symptomer og funksjonsnivå. At Arild Berg sier at stress er den hele og fulle årsak, blir derfor feil for meg. Ja jeg er enig i at jeg tåler stress dårlig og tok meg vann over hodet før jeg ble syk, så det har helt sikkert vært en vesentlig "bidragsyter", men ser like mye på det som et av mange symptomer, fremfor kun utløsende faktor.

Mulig jeg er negativ, men føler denne artikkelen bare bidrar til enda mer skepsis, forvirring og mange svelger lett det som står på trykk i avisene.

Hode og kropp henger sammen og kognitiv adferdsterapi, psykolog hjelp ol. er selvfølgelig verdifullt i den grad det hjelper en til å takle sykdommen bedre ol. Men man kan ikke påstå at det er en behandling som kurerer.

Det er enda mye forskning igjen på området, så det beste er nok bare å smøre seg med tålmodighet, krysse fingrene og håpe på "bedre tider".

Her er forøvrig artikkelen fra vg:
http://www.vg.no/sport/fotball/bodoe-glimt/arild-berg-slik-vant-jeg-over-me-sykdommen-etter-12-aar/a/23354837/

1 kommentar:

  1. Jeg har også ME, men jeg synes egentlig ikke at det er så stor forskjell på om grunnen til at jeg er syk er stress eller fordi jeg har en type fysisk sykdom. Jeg har skjønt at jeg er så syk som jeg er, uansett hva som forårsaker det. Men til nå har ikke jeg møtt på så mye konfrontasjon, eller mennesker som sier f.eks at jeg bare er lat, så kanskje de er grunnen til at jeg ikke bryr meg om jeg er syk på grunn av stress eller sykdom...

    SvarSlett