onsdag 30. september 2015

Så enkelt kan det gjøres...Tips tas imot med takk!!

Som jeg har vært inne på tidligere, prøver jeg å begrense gluten inntaket mitt. Orker ikke å fokusere på å kutte det helt ut, men jo mer jeg unngår å få i meg av dette "limet", jo bedre er det for tarmene.

Har lagd både eplekake, rundstykker og flere andre ting, hvor jeg har prøvd å gjøre det så enkelt som mulig for meg selv. Jeg har ALDRI vært glad i å stå på kjøkkenet, så for at det skal føles overkommelig og ikke tappe meg for energi, går jeg for enkleste løsning. Dvs. fra bunnen, men så lette oppskrifter som mulig og bytter bare ut hvetemelet med jyttemel (som er naturlig glutenfritt). Dette fungerer kjempebra. Deigen / røra oppfører seg litt annerledes. Den henger sammen, men ikke seigt, som når man bruker hvetemel. Jeg opplevde likevel ikke at det gjorde det noe vanskeligere. I tillegg blir det luftigere f.eks rundstykker, jo seigere man klarer å ha deigen når man baker ut.

Det er bare et problem, med dette. Jyttemel er mer enn 5 ganger så dyrt som vanlig hvetemel og fås i 700gr pakke, kontra hvetemel på 1 kg. Synd at det skal være sånn.

Sikkert mange hobbybakere- og kokker der ute som har gode løsninger på denne fronten. Dette er definitivt ikke min sterke side, men man gjør så godt man kan. Dersom det er noen som sitter på enkle, gode og luftige glutenfrie oppskrifter, tas det imot med takk.

3 kommentarer:

  1. Ramlet innom denne bloggen og har ikke lest noe annet du har skrevet - er du testet for cøliaki? Det er en blodprøve hos legen. Ikke kutt ut gluten før prøven tas. Ved diagnose får man ca 200 kr i stønad hver mnd pga fordyret kosthold. Ubehandlet cøliaki kan gi ME-symptomer. Jeg har cøliaki og hadde ME i over 6 år.

    SvarSlett
  2. Det skal stå 2000 kr ��

    SvarSlett
  3. Er testet for cøliaki ved å ta en blodrøve hos legen. Den ga ingen utslag. Den beste måten å teste det på er likevel å kutte ut alt av gluten i en mnd for deretter å innføre det igjen i kosten. Da er det lettere å se reaksjoner, forandringer i tarmen osv. Har aldri gått SÅ nøye til verks. Legen min sa til meg en gang at selv om man ikke har cøliaki, kan man være glutenintolerant til en viss grad. Dvs. at man reagerer mildere av hva jeg har skjønt. For min del går det greit å spise det litt periodisk og hvis jeg begrenser meg til lite sånn i det daglige. Men kjenner det på kroppen hvis det har blitt mye i perioder.

    SvarSlett