onsdag 23. september 2015

Om behandling og smerte

Har sikkert vært inne på dette mang en gang før, men det med å huske ting er noe av det jeg sliter med og er også endel av sykdomsbildet. Selv om jeg ikke alltid kan skylde på tilstanden.

Det jeg skulle si er, at jeg pr nå ikke foretar meg så mye hva angår behandlinger og medisiner ifht ME'n. Er ikke noe konkret behandling for det uansett, men det jeg gjør er at jeg går til kiropraktor ca 1 gang i mnd, for å få løsnet på div. ting + at jeg går på de faste allergitablettene, rinexin for bihulene, probiotika og magnesium. Har i tillegg endel ting for periodiske plager, men lite fast heldigvis.

Jeg blir alltid anbefalt å bevege litt på meg etter behandlingene hos kiropraktor, men i og med det ikke alltid er forenlig med min dagsform, prøver jeg om ikke annet å få gjort litt hjemme etterpå. Så jeg ikke legger meg ned og stivner helt. For å få best mulig effekt av behandlingen er dette en av flere faktorer. Andre ting er at man har spist før man drar dit, drikker vann etterpå og gjør øvelsene som anbefalles. Jeg må ærlig innrømme at jeg synder mest ifht å huske og gjøre øvelser, når man ikke har plagene. Glemmer bort det hele litt og det er dumt.

Noe jeg har erfart og brent meg på et par ganger er at jeg ALDRI bør ha behandling før noe annet, som f.eks jobb ol. Har en tendens til å bli litt "tåkete" i hodet etter behandling, får symptomforverringer av ymse slag og det er ikke forenlig med jobb for min del. Blir veldig verkete i kroppen. KAN bli litt satt ut. Skjer ikke hver gang det, men man veit aldri når. Dessuten er min erfaring at jeg har en lavere terskel ifht stress og annen påvirkning rett etter behandling. Hvorfor det er slik, veit jeg ikke. Sikkert mange som ikke kjenner seg igjen, men for meg er det sånn.

Jeg sa til kiropraktoren når jeg var der nå sist, at i perioder, som nå, f.eks når kroppen føles litt småstressa, man er anspent, bihulene er vonde osv, tåler jeg mindre fysisk smerte. Alt av klemming, "knekking" og trykking på ømme punkter føltes helt ekstremt denne gangen, i motsetning til andre ganger hvor jeg ikke gjør så mye av det. 

Sånn kan det være i hverdagen også. Noen ganger gjør det så vondt å slå bort i noe, mens det andre ganger ikke påvirker meg. Som om smerteterskelen forandrer seg eller følelsen i huden varierer. Alt er bare ømt og vondt i perioder. Litt vanskelig å beskrive, men har skjønt at det ikke er et ukjent fenomen. 


For å se litt humoristisk på det hele, synes jeg denne var litt fin.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar